De opleiding Beeldende Kunsten aan campus Sint-Lucas Gent is een gemeenschap van kunstenaars en ontwerpers, theoretici, studenten, docenten en omkaderend personeel die elkaar vinden in de beoefening, beschouwing en ontwikkeling van kunst en ontwerp. Het is een genereuze plek voor artistieke ontmoetingen met continue uitwisseling, overdracht en studie vanuit gedeelde artistieke interesses, eigen fascinaties en maatschappelijk engagementen. In een open en genuanceerd gesprek worden verleden, heden en toekomst op elkaar betrokken om werk te maken, ideeën over te dragen en standpunten in te nemen, telkens vanuit de ambitie om de voortgang en de voorlopige uitkomsten van dit open gesprek met het brede artistieke en maatschappelijke werkveld te delen.
Op de campus Sint-Lucas Gent worden in de bacheloropleiding negen specialisaties aangeboden: Grafisch ontwerp (afstudeerrichting Grafisch ontwerp), Illustratie, Grafiek & Tekenkunst, Schilderkunst, Mixed Media, Sculptuur, Glas & Keramiek (afstudeerrichting Vrije kunsten) en Textiel (afstudeerrichting Textielontwerp). In de masteropleiding valt het onderscheid weg; elke student werkt er een persoonlijk project uit (de afstudeerrichtingen worden wel nog benoemd).
De opleiding Beeldende kunsten wordt geflankeerd door de onderzoekseenheid Image. Deze onderzoekseenheid is een verzamelplaats voor onderzoek in en over de kunsten waarbij het statuur en de creatie van het beeld centraal staan. Beelden nemen een bijzondere plaats in binnen onze hedendaagse cultuur. Ze zijn alomtegenwoordig en hun impact op de manier waarop we de wereld kennen en vormgeven is nauwelijks te onderschatten.
De kunsten zijn altijd al gericht geweest op het maken, functioneren en begrijpen van beelden, maar het gemak waarmee beelden vandaag verspreid en gereproduceerd kunnen worden, heeft ook binnen de hedendaagse kunst en de ontwerppraktijk voor een herwaardering van en andere omgang met het beeld gezorgd.
Het onderzoek waarover binnen de onderzoekseenheid gaat voorbij aan een louter talig discours en wordt gevoed vanuit verschillende invalshoeken, media en disciplines. Daarbij is er zowel plaats voor theoretisch als praktijkgebaseerd onderzoek dat een draagvlak vindt in de onderwijspraktijk binnen het hoger kunstonderwijs.
Hoofd onderzoekseenheid Image: dr. Tom Van Imschoot
De onderzoekseenheid Image verenigt vijf onderzoeksgroepen: ↴De opleiding heeft op de campus meerdere vaste toonplekken waar voor kortere of langere duur door studenten, docenten of externen tentoongesteld wordt. Deze plekken worden tevens ingezet voor voorstellingen, lezingen, symposia en andere evenementen.
Aan de straatzijde van de Residentie (Alexianenplein 1) hangen de kaders aan de muren waarin affiches van eigen makelij worden tentoongesteld.
In het hoofdgebouw (Alexianenplein 2) bevindt zich de Carré. Dit indrukwekkende koepellokaal biedt ruimte voor langlopende tentoonstellingen en projecten met en door externen, en voor lezingen en evenementen. Er zijn binnen enkele ateliers ook verschillende eigen initiatieven zoals de Mitte, de Muur en de Vitrine.
ACTIES
RE : ACTIES
In het atelier Grafiek & Tekenkunst is de vraag wat origineel en wat multipel is inherent verbonden aan de gehanteerde media. De derdejaarsstudenten besloten om deze ogenschijnlijke tegenstelling als organiserende spelvorm te gebruiken voor hun expo in de Carré.
Deze week zullen ze een constant evoluerende opstelling maken. Elke student zal hiervoor één werk selecteren. Volgende week zullen ze interpretaties maken op de eerste week. Vragen over origineel/multipel, auteurschap, echo’s en herwerkingen zorgen voor onverwachte percepties van eigen en andermans werk.
Van harte welkom van do 18 t/m do 25 april
Dagelijks open van 10-18u.
Gesloten tijdens het weekend
Finissage: do 25 april van 17-21u.
***
‘Van een fotonegatief bijvoorbeeld is een groot aantal afdrukken mogelijk; de vraag welke afdruk de echte is heeft geen enkele zin. Op het moment echter dat de maatstaf van de echtheid in de kunstproductie niet meer van kracht is, vindt ook een omwenteling plaats van de gehele functie van de kunst. In plaats van haar fundering op het ritueel komt ze op een andere praktijk te liggen: namelijk haar fundering op politiek.’ Bron: Walter Benjamin, ‘Het kunstwerk in het tijdperk van zijn technische reproduceerbaarheid’ (oorspronkelijke titel: ‘Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit’)